În linii mari:

Postul intermitent este o dietă pe care foarte mulți oameni o practică.

Metabolismul este un singur procedeu de a slăbi. Indiferent cum faci și ce faci, acel procedeu este menținut.

Există foarte mituri despre postul intermitent, dar studiile au clarificat dacă funcționează sau nu.

Dacă ți-aș spune că tot ce trebuie să faci pentru a pierde în greutate este să citești un calendar și să te uiți la ceas? Acestea sunt elementele de bază pentru a urma cu succes o dietă bazată pe postul intermitent.

Poate fi atât de simplu, totuși? Funcționează? Și care este baza științifică a postului

Postul intermitent este definit prin alternarea unor perioade stabilite de post cu perioade în care mâncatul este permis. O metodă este  postul cu zile alternative . 

În „zilele de post”, adepții acestei forme de post se limitează la a nu consuma mai mult de 500 de calorii pe zi; în „zile de sărbătoare”, care au loc o dată la două zile, ei pot mânca liber, fără restricții privind tipurile sau cantitățile de alimente consumate.

Alte metode includ metoda  5:2, care este din ce în ce mai populară . Această formă de post implică cinci zile de sărbătoare și două zile de post pe săptămână.

O altă variantă se bazează pe alimentația cu restricții de timp. Aceasta înseamnă că adepții ar trebui să postească pentru un număr specificat de ore – de obicei 16 până la 20 pe zi – în timp ce consumă alimente în mod liber într-o perioadă de 4 până la 8 ore.

Dar cum rămâne cu micul dejun și  apoi mese de pe parcursul  zilei pentru a menține metabolismul organismului în funcțiune? La urma urmei, aceasta este  înțelepciunea convențională cu  care mulți dintre noi am crescut.

Metabolismul uman 101

postul intermitent

Corpul uman are nevoie de o sursă continuă de energie pentru a susține viața, iar alimentele pe care le consumăm ne oferă această energie. Dar pentru că mâncatul este adesea urmat de perioade de timp fără a mânca, există un set complicat de căi biologice pentru a satisface cerințele de energie ale organismului între mese.

Majoritatea căilor funcționează la un anumit nivel tot timpul, dar ele fluctuează în urma unei mese într-un model previzibil numit  ciclu alimentat . Perioadele de timp ale ciclului pot varia, în funcție de tipurile de alimente consumate, de mărimea mesei și de nivelul de activitate al persoanei.

Deci, ce se întâmplă, din punct de vedere metabolic, după ce mâncăm? Consumul de carbohidrați și grăsimi duce la o creștere a glucozei din sânge și, de asemenea, a nivelului lipidelor , care includ colesterolul și trigliceridele.

Acest lucru declanșează eliberarea de insulină din pancreas. Insulina ajută țesuturile din organism să preia glucoza și lipidele, care furnizează țesuturile cu energie.

Odată ce nevoile de energie sunt satisfăcute, glucoza rămasă este stocată în ficat și mușchii scheletici într-o formă condensată numită glicogen. Când rezervele de glicogen sunt pline, excesul de glucoză se transformă în acizi grași și este stocat în țesutul adipos.

La aproximativ 3 până la 18 ore  după masă, din nou, în funcție de nivelul de activitate al unei persoane și de dimensiunea mesei, cantitatea de glucoză și lipide din sânge revine la nivelurile de bază. Deci, țesuturile trebuie să se bazeze pe sursele de combustibil care se află deja în organism, care sunt glicogenul și grăsimea. Un hormon numit glucagon, secretat de pancreas, ajută la descompunerea glicogenului și a grăsimilor pentru a furniza energie organismului între mese.

Glucagonul inițiază un proces cunoscut sub numele de  gluconeogeneză , care este sinteza glucozei din surse nealimentare. Acest lucru ajută la menținerea nivelului corect al nivelului de glucoză din sânge.

Când organismul ajunge într-o stare de post adevărat – aproximativ 18 ore până la două zile fără aport alimentar suplimentar – rezervele de glicogen ale organismului sunt epuizate, iar țesuturile precum inima și mușchiul scheletic încep să se bazeze în mare măsură pe grăsimi pentru energie. Aceasta înseamnă o creștere a defalcării grăsimilor stocate.

„Aha!” Ai putea spune. „Deci postul intermitent este cheia pentru arderea finală a grăsimilor?” Ei bine, nu este atât de simplu. Să trecem prin ce se întâmplă mai departe.

Starea de foame

Deși multe țesuturi se adaptează la utilizarea grăsimilor pentru energie, creierul și celulele roșii din sânge au nevoie de un aport continuu de glucoză. Dar atunci când glucoza nu este disponibilă din cauza postului, organismul începe să-și descompună propriile proteine ​​și  , în schimb, le transformă în glucoză . 

Cu toate acestea, deoarece proteinele sunt esențiale pentru susținerea funcțiilor esențiale ale corpului, acesta nu este un proces durabil.

Când corpul intră în starea de foame, organismul intră în modul de auto-conservare și are loc o schimbare metabolică în efortul de a economisi proteinele corpului. Organismul continuă să sintetizeze glucoză pentru acele celule și țesuturi care au absolut nevoie de ea, dar descompunerea grăsimilor stocate crește pentru a furniza energie țesuturilor precum mușchiul scheletic, inima, ficatul și rinichii.

Acest lucru  promovează cetogeneza sau formarea corpilor cetonici – molecule produse în ficat ca sursă de energie atunci când glucoza nu este disponibilă. În starea de foame, corpii cetonici sunt surse importante de energie, deoarece organismul nu este capabil să utilizeze numai grăsimea pentru energie. Acesta este motivul pentru care este inexact atunci când unii susținători ai postului intermitent susțin că postul este o modalitate de a arde „doar grăsimile” – nu este posibil din punct de vedere biologic.

Ce se întâmplă când întrerupi postul? Ciclul începe de la capăt. Glicemia și lipidele revin la nivelurile bazale, iar nivelurile de energie din organism sunt menținute fără probleme prin tranziția între căile metabolice descrise mai devreme. Lucrul frumos este că nici nu trebuie să ne gândim la asta. Corpul este bine echipat pentru a se adapta între perioadele de ospăț și post.

Dezavantajele postului intermitent

postul intermitent

Dacă o abordare alimentară „totul sau nimic” a slăbirii sună atrăgătoare pentru tine, sunt șanse să funcționeze. Într-adevăr, dietele de post intermitent au funcționat pentru foarte multe persoane. 

Postul intermitent poate  reduce, riscul de îmbolnăvire  prin scăderea tensiunii arteriale și a nivelului lipidelor din sânge.

Pe de altă parte, numeroase studii au arătat că reducerea în greutate prin dietele de post intermitent nu este  mai mare decât  pierderea în greutate dintr-o dietă standard cu restricții calorice.

De fapt, pierderea în greutate cauzată de postul intermitent se datorează nu petrecerii timpului într-un fel de fereastră metabolică magică, ci mai degrabă reducerii consumului total de calorii. În zilele de sărbătoare, persoanele cu dietă nu  compensează  în mod obișnuit pe deplin lipsa alimentelor în zilele de post. Aceasta este ceea ce duce la o pierdere în greutate ușoară până la moderată. 

Dacă vrei totuși să mergi mai departe cu postul intermitent, ține cont de câteva lucruri. 

  • În primul rând, nu există studii privind siguranța și eficacitatea pe termen lung a respectării acestui tip de dietă. 
  • În al doilea rând, studiile arată că cei care practică această dietă nu primesc suficient din  anumite substanțe nutritive .

Sportul este altceva de luat în considerare. Ajută la păstrarea masei musculare slabe și poate contribui la creșterea pierderii în greutate și la menținerea greutății pe termen lung. Acest lucru este important, deoarece aproape un sfert din greutatea pierdută în orice dietă este țesut muscular, iar eficacitatea postului intermitent pentru pierderea în greutate a fost demonstrată  doar pentru perioade scurte .

De asemenea, odată ce renunți la postul intermitent, foarte probabil vă vei recupera în greutate. Acesta este un aspect critic, deoarece mulți oameni consideră că dieta este dificil de urmat pe termen lung. 

În cele din urmă, cea mai bună abordare este să urmezi un plan alimentar care îndeplinește recomandările alimentare actuale și se potrivește stilului tău de viață.

Primește cele mai noi articole pe mail!

Tiberiu Albu

Niciodată lucrurile nu sunt așa cum par. Încerc să scriu cât mai aproape de adevăr, pentru ca oamenii să vadă cu exactitate lumina din întuneric.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.