Obiceiurile pe care le construiesc oamenii ajung să le structureze viața de zi cu zi, adesea fără ca ei să-și dea seama.  Când oamenii recunosc un obicei prost, deseori încearcă să-l schimbe doar prin voință, dar asta rareori funcționează. Iată ce spun cercetările că sunt cele mai eficiente modalități de a înlocui obiceiurile proaste cu unele bune.

Dacă doriți să faceți o schimbare în viața de zi cu zi, atunci îți faci un plan, îți evoci voința și te apuci de treabă. Totuși, la fel ca marea majoritate a oamenilor, în cele din urmă eșuezi. 

Ce s-a întâmplat? Poate că să ajungi la sală a fost mai dificil decât ți-ai dat seama, sau ai fost obosit pentru a studia acel nou limbaj de programare.

Este ușor să te învinuiești pentru lipsa de autocontrol sau dăruire. Dar schimbarea comportamentală are loc rareori doar prin puterea voinței, așa cum a spus Dr. Wendy Wood, un om de știință de la Universitatea din California de Sud. 

Obiceiurile ne modelează viața

Obiceiurile pe care ni le construim ajung să ne structureze viața de zi cu zi, adesea fără ca noi să observăm. 

„În cercetare, suntem capabili să arătăm că oamenii acționează după obiceiuri mult mai mult decât suntem conștienți”,

a spus Dr. Wood.

Sigur, oamenii au creier avansat, capabil de creativitate, de rezolvare a problemelor și de a face planuri. Dar obiceiurile noastre zilnice – comportamentele mici, de zi cu zi, pe care le facem fără să gândim – reprezintă atât de mult modul în care ne petrecem timpul și energia. 

Cercetările lui Wood arată că aproximativ 40% din comportamentele noastre zilnice sunt obiceiuri. De aceea, merită să aruncăm o privire atentă la ce sunt obiceiurile și dacă acestea au un efect negativ sau pozitiv asupra vieții noastre.

Ce sunt obiceiurile, mai exact?

Obiceiurile sunt comportamente automate . În loc să solicite intenție, ele apar ca răspuns la indicii de mediu, cum ar fi ora din zi sau locația. În esență, creierul formează o asociere între un anumit context și un anumit comportament. Apoi se execută acel comportament – ritualul sau obiceiul – în acel context, fără să mai fie nevoie de gândire.

Obiceiurile

Obiceiurile pot fi lucruri precum verificarea e-mailului de îndată ce ajungi la serviciu dimineața, parcurgerea unui anumit traseu spre casă în fiecare seară, să-ți rozi unghiile când ești nervos sau parcurgerea fluxului de știri de pe rețelele sociale înainte de culcare.

Obiceiurile se formează atunci când primești o recompensă pentru un comportament. Și ca și câinii lui Pavlov, s-ar putea să nu-ți dai seama că înveți ceva nou.

Cum se formează obiceiurile? 

Când este expus la ceva plăcut, creierul tău eliberează un neurotransmițător numit dopamină . Această dopamină te face să te simți bine, așa că ești motivat să repeți acel comportament pentru a fi recompensat din nou și din nou. 

De-a lungul timpului, asocierea dintre context, comportament și recompensă este stocată în anumite zone ale creierului tău, cum ar fi ganglionii și straitumul dorsolateral , care sunt asociate cu emoții și învățarea implicită.

Verificarea rețelelor de socializare înainte de culcare, de exemplu, ar putea fi plăcută, cel puțin uneori. Deci, fără să-ți dai seama, acel gest pentru o nouă doză de dopamină te readuce la verificarea rețelelor de socializare, în fiecare zi, înainte de culcare. În curând, acest obicei va fi stocat în creierul tău și este greu de schimbat.

Obiceiurile persistă chiar și atunci când recompensele se termină

În timp, unele obiceiuri pot deveni atât de înrădăcinate încât rămân chiar și atunci când recompensa se termină.

Într-un studiu despre schimbarea obiceiurilor , cercetătorii au încercat să-i determine pe oameni să schimbe un comportament simplu la locul de muncă: să urce pe scări în loc de lift. Cercetătorii au încercat să educe oamenii cu privire la beneficiile utilizării scărilor, cum ar fi consumul redus de energie electrică și exercițiile fizice rapide.

Obiceiurile

Așadar, cercetătorii au făcut ca ușile liftului să se închidă cu 16 secunde mai lent – un inconvenient pentru a-i împinge aproximativ o treime dintre oameni să urce scările. 

Dar descoperirea remarcabilă a fost că oamenii au continuat să urce scările chiar și după ce viteza liftului a revenit la normal. Au rămas cu obiceiul lor.

Obiceiurile sunt rareori schimbate doar prin cunoștințe, planificare sau voință

Obiceiurile sunt stocate în zone ale creierului, cum ar fi ganglionii și striatul dorsolateral. Aceste zone sunt implicate în funcțiile de bază ale vieții, inclusiv memoria procedurală (de exemplu, cum să mergi pe bicicletă sau să faci alte acțiuni) și emoția. 

Aceste zone sunt considerate oarecum primitive, chiar primare, dezvoltându-se devreme în evoluție pentru a se asigura că se îndeplinesc cele „patru funcții de bază”: hrănire, luptă, fugă și reproducere. 

„Obișnuințele noastre sunt stocate într-un sistem de memorie la care nu avem acces”,

a spus dr. Wood 

Cele mai multe dintre obiceiuri nu dispar doar cu voință. Ele necesită mult mai mult. Cum scapi de un obicei?

  • Fă-ți un nou obicei. 

Pe scurt, cel mai bun mod de a schimba un obicei este înlocuirea acestuia cu unul nou . Aceasta înseamnă că trebuie să finalizați un nou comportament într-un context dat, să obțineți o recompensă și să-l repetați. 

Desigur, este mai ușor de spus decât de făcut. Formarea de noi obiceiuri este o provocare din cauza a ceea ce psihologii numesc „frecarea” – barierele care stau în calea finalizării unui comportament, cum ar fi distanța, timpul și efortul.

  • Creează un mediu util. 

Una dintre cele mai bune modalități de a depăși frecarea este de a crea un mediu care să facă noul comportament ușor și plin de satisfacții. În mod ideal, noul mediu va reduce semnele vechi care au condus la obiceiuri proaste și va crește indiciile care duc la noi obiceiuri utile.

„Unul dintre lucrurile cu adevărat importante despre schimbarea comportamentului este că trebuie să lucrezi cu ceea ce este în jurul tău. Avem cu adevărat nevoie de un mediu care să ne faciliteze atingerea obiectivelor.”,

susține dr. Wood

Deși obiceiurile au o reputație proastă, folosirea lor cu înțelepciune vă poate îmbunătăți substanțial viața. 

Pe lângă faptul că te ajută să-ți atingi obiectivele, obiceiurile pot oferi un sentiment de structură, control și chiar sens vieții tale. Mulți sportivi profesioniști , de exemplu, capătă un sentiment de încredere și control atunci când efectuează ritualuri specifice înainte sau în pauza meciurilor. Alți oameni ar putea avea tradiții sau o rutină de familie care oferă sens. 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.