În linii mari:

Sedentarismul este un mod de viață nociv.

Există o sumedenie de probleme pe care sedentarismul pe produce. Ar trebui să le eviți.

Poți combate sedentarismul prin anumite activități, pe car ele poți face acasă sau chiar la birou.

Mulți dintre noi am auzit ideea că un stil de viață sedentar este o amenințare pentru sănătate. Există multe studii pe această temă care arată că a sta, crește riscul de boli cardiovasculare și deces, precum și diabetul de tip 2 și chiar cancerul. 

Acest lucru este deosebit de deranjant, dat fiind faptul că în ultimele luni, mulți oameni din România au adoptat un astfel de stil de viață. Chiar înainte de izbucnirea COVID-19, mulți dintre noi aproape că am eliminat activitatea fizică din viața noastră. 

Și pandemia nu a făcut decât să înrăutățească lucrurile. Mai puține ieșiri în aer liber, fără gimnastică, muncă la domiciliu și nenumărate ore de discuții pe Zoom, sunt doar câteva dintre activitățile de zi cu zi.

Activitatea fizică

Evident, trebuie să ne întoarcem la viața obișnuită, dar nu este atât de ușor să o facem într-un astfel de moment. Și mulți își pun întrebarea: dacă lucrul în șezut este atât de nesănătos, este posibil să îmbunătățim situația adoptând o altă poziție? 

Orice poziție de lucru este nesănătoasă. Oamenii de știință spun că nu contează poziția în care lucrăm, atâta timp cât aceasta nu implică folosirea mușchilor corpului.

Activitatea fizică ajută cu adevărat la reducerea sau chiar eliminarea efectelor negative ale vieții sedentare? 

Un studiu din 2016 a analizat datele colectate de la peste 1 milion de bărbați și femei. Cei care stăteau mult și nu erau activi fizic aveau cel mai mare risc de deces din toate cauzele. Cel mai mic risc de mortalitate a fost găsit la cei care stăteau puțin și aveau un nivel ridicat de activitate fizică.

Dar cum se poate remedia situația? De exemplu, dacă un funcționar petrece 9-10 ore așezat la un birou și apoi merge la sală, se va reduce riscul de îmbolnăvire?

Cercetările arată că riscul de mortalitate scade pe măsură ce crește activitatea fizică, indiferent cât de mult stai. Adică, se poate compensa un stil de viață sedentar cu plimbări și activitate fizică.

Prin activitate fizică, OMS definește orice mișcare a corpului care necesită o cheltuială de energie. Adică orice mișcare în timpul muncii contează, indiferent dacă este vorba de treburile casnice sau de mersul pe jos prin cartier. 

Dar exercițiile fizice sunt mult mai eficiente. Este o formă de activitate fizică menită să îmbunătățească flexibilitatea și sănătatea organelor, împreună cu antrenamentul cardio și cel muscular. Aceasta este una dintre cele mai bune modalități de a vă îmbunătăți sănătatea și calitatea vieții.

Un astfel de exercițiu asigură un risc mai mic de deces din mai multe cauze:

  • boli de inimă,
  • accident vascular cerebral,
  • diabet de tip 2,
  • cancer,
  • obezitate,
  • hipertensiune
  • osteoporoză. 

De asemenea, sănătatea creierului tău se va îmbunătăți considerabil pentru a preveni depresia, anxietatea, demența și Alzheimer.

Cum îți afectează corpul sedentarismul?

Sedentarism

Când ai un stil de viață inactiv:

  • Arzi mai puține calorii. Câștigi în greutate.
  • Îți pierzi forța musculara si rezistența, pentru că nu sunt utilizați mușchii la fel de mult
  • Oasele tale pot deveni mai slabe și pot pierde conținutul de minerale
  • Metabolismul tău poate fi afectat, iar corpul tău poate avea probleme în descompunerea grăsimilor si zaharurilor
  • Este posibil ca sistemul imunitar să nu funcționeze la fel de bine
  • Este posibil să ai o circulație mai slabă a sângelui
  • Corpul tău poate avea mai multe inflamații
  • Este posibil să dezvolți un dezechilibru hormonal

Care sunt riscurile pentru sănătate ale unui stil de viață inactiv?

A avea un stil de viață inactiv poate fi una dintre cauzele multor boli cronice. Prin faptul că nu faci exerciții fizice regulate, crește riscul de:

  • Obezitate
  • Boli de inima, inclusiv boala coronariana si atac de cord
  • Hipertensiune arterială
  • Colesterol ridicat
  • Sindromul metabolic
  • Diabet de tip 2
  • Anumite tipuri de cancer, inclusiv cancerul de colon, de sân și cel uterin
  • Osteoporoza
  • Depresie și anxietate

Având un stil de viață sedentar poate crește riscul de moarte prematură. Și cu cât ești mai sedentar, cu atât riscurile pentru sănătate sunt mai mari.

Care este pericolul lipsei de somn

„Stilul de viață sedentar” menționat anterior nu include somnul. Somnul este absolut esențial pentru a rămâne sănătos. Mulți oameni suferă de insomnii și îi dedică mai puțin de șase ore pe zi. 

Dificultățile comportamentului, controlul emoțional, luarea deciziilor și rezolvarea problemelor sunt doar câteva dintre consecințele privării de somn la orice vârstă.

Somnul de proastă calitate poate avea un efect negativ asupra sistemului imunitar la persoanele de toate vârstele, ducând la o vulnerabilitate crescută la infecție. 

De asemenea, contribuie la obezitate; de fapt, deficitul de somn crește hormonul foamei (grelina) din corpul tău și scade hormonul sățietății (leptina). Cu cât dormi mai puțin, cu atât mănânci mai mult.

De cât somn este nevoie pe zi?

Activitatea fizică și somnul de calitate merg mână în mână. Este limpede că activitatea fizică produce oboseala și astfel somnul de noapte devine mai bun.

La adulți, lipsa somnului este asociată cu un risc crescut de boli de inimă, hipertensiune arterială, accident vascular cerebral și boli de rinichi. Adulții au nevoie de 7 până la 8 ore de somn pe zi.

Și copiii suferă atunci când nu dorm suficient. Lipsa somnului încetinește producția hormonului de creștere. Adolescenții au nevoie de 8-10 ore de somn, în timp ce copiii de 6-12 ani au nevoie de 9-12 ore.

Cercetările asupra vieții sedentare nu sunt încă complete. Nu există recomandări finale care ar fi acceptate încă de către toți oamenii de știință. Dar concluzia este că sărind peste o noapte de somn este o idee cât se poate de proastă, pentru sănătate.

Ce poți face pentru a combate sedentarismul?

Există câteva modalități prin care poți fi activ în jurul casei tale:

  • Treburile casnice, grădinăritul și munca în curte sunt toate activități fizice. Pentru a crește intensitatea, poți încerca să le faci într-un ritm mai viguros.
  • Continuă să te miști în timp ce te uiți la televizor.
  • Fă exerciții acasă după un videoclip de antrenament (pe televizor sau pe internet)
  • Fă o plimbare în cartierul tău sau în parc.
  • Ridică-te când vorbești la telefon
  • Ia niște echipamente de exercițiu pentru acasă. Benzile de alergare sunt minunate, dar nu toată lumea are bani sau spațiu pentru una. Echipamente mai puțin costisitoare, cum ar fi mingi de yoga, covorașe de exercițiu, benzi de stretch, și greutăți sunt de folos.

Activitate la birou:

  • Ridică-te de pe scaun și mișcă-te cel puțin o dată pe oră
  • Stai în picioare când vorbești la telefon
  • Urcă pe scări și renunță la lift
  • Utilizează pauza sau o parte din ora de prânz pentru a vă plimba în jurul clădirii.

Aceste câteva activități pot combate sedentarismul în prima fază. Apoi, dacă simți nevoia de mai multă mișcare poți merge la sală sau poți practica un sport.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.