De mai bine de un deceniu am fost profund cufundați într-o poveste de dragoste cu rețelele sociale. Iar gândul de a pune capăt lucrurilor poate fi dureros. Dar, ca orice relație, dacă rețelele de socializare nu te mai fac fericit ar putea fi timpul să-ți spui la revedere.

La sfârșitul anului trecut, Meta (anterior Facebook) a fost supusă unei examinări intense după ce  documentele scurse  au dezvăluit că compania era pe deplin conștientă de impactul negativ pe care produsele sale, în special Instagram, îl pot avea asupra sănătății mintale a utilizatorilor.

Meta, ca orice rețea de socialziare, poartă o mare pată. Dar, culmea, a fost că nimeni nu a părut surprins de acest studiu, nici măcar adolescentele, care sunt cele mai afectate de Instagram. Ideea generală este că rețelele de socializare sunt mult mai dăunătoare decât utile.

Cum s-a înrăutățit relația noastră cândva lipsită de griji cu rețelele sociale? Și poate cel mai important, ar trebui să renunțăm la rețele de socializare?

Un semn de întrebare?

Consilierii relaționali vor cere adesea cuplurilor cu probleme să se gândească la ceea ce le-a făcut fericiți în relația lor. Rețelele de socializare au și beneficii, dar produc și traume foarte mari.

Este adevărat că suntem în permanență conectați cu prietenii noștri reali și virtuali, dar de partea cealaltă rețelele de socializare produc anxietate, depresie și numeroase alte probleme psihologice.

Dacă nu poți sta o zi fără să te conectezi pe rețelele de socializare, înseamnă că există o problemă. Cea mai frecventă problemă este depresia. O meta-analiză din 2021   a 55 de studii, cu un eșantion combinat de 80.533 de persoane, a găsit o asociere între simptomele depresive și utilizarea rețelelor sociale. Ce înseamnă asta mai exact? Rețele de socializare induc depresia.

Acestea nu sunt doar vorbe goale, pentru că în unele țări s-au realizat numeroase studii și sondaje cu privire la impactul rețelelor de socializare cu privire la bunăstarea umană. Toate au arătat că există o influență negativă, de care cei mai mulți oameni sunt conștienți. Cu toate acestea, oamenii, de cele mai multe ori, aleg să continue să folosească rețelele de socializare și ignoră acest rău. De ce? Este foarte greu de spus și în acest moment nimeni nu are un răspuns clar.

Un sondaj Deloitte din 2021 a constatat că 79% au considerat că știrile false sunt o problemă, iar doar 18% au considerat că informațiile obținute prin intermediul rețelelor sociale sunt demne de încredere.

Dar aici este problema. Se pare că, deși suntem în general preocupați de faptul că tehnologia are un impact negativ asupra bunăstării noastre, acest lucru nu ne împiedică să continuăm să o folosim. Probabil, este un fel de fruct interzis, un tabu sau o plăcere, care vine la pachet și cu un set de lucruri negative. Aceste lucruri negative sunt acceptate la scară largă.

Cu alte cuvinte, știm că ceea ce facem ar putea fi rău pentru noi, dar o facem oricum.

Pași simpli pe care îi poți face

Știm foarte bine că nu toți oamenii sunt la fel. Dacă unii dintre semenii noștri sunt mai ușor de manipulat, alții se lasă mai greu. Aceștia din urmă au curajul să ridice capul de sub voalul gros al minciunii și simt sau vor să facă schimbarea.

rețele de socializare

Dacă este unul dintre ei și ai ajuns la concluzia că rețele de socializare sunt o pierdere de timp și nu îți aduc niciun beneficiu, atunci vremea schimbării este foarte aproape.

Gândește-te la cum te simți înainte, în timpul și după ce folosești rețelele sociale. Dacă simți că îți irosești o mare parte din zi, din săptămâna ta (sau, îndrăznesc să spun, din viața ta) pe rețelele de socializare, acesta este un indiciu. Dacă simți emoții negative precum tristețe, anxietate, vinovăție sau frică, atunci răspunsul este unul singur. Trebuie să renunți la rețele de socializare și să faci lucruri mai bune cu timpul tău.

Urmează pașii de mai jos:

1. Începe cu o separare de probă

O „ștergere soft” îți permite să vezi cum te simți fără rețelele sociale înainte de o ștergere completă. Anunță prietenii și familia că faci o pauză, elimină aplicațiile de pe dispozitive și setează-ți un obiectiv de una sau două săptămâni în care să nu accesezi conturile. Dacă lucrurile merg bine, atunci este cert că nu ai nevoie de rețelele de socializare.

2. Redu numărul de platforme cu care interacționezi

Dacă ai Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, Snapchat, WhatsApp, Tumblr, Pinterest și Reddit pe telefon, tabletă și computer, probabil că ai trecut de punctul de saturație și ai pătrus pe un teren minat. Alege una sau două aplicații pe care să le folosești și renunță la restul. Generației X le este greu să își ia rămas bun de la Facebook, dar generația Zer din SUA și-au  luat rămas bun de la ea . Dacă ei o pot face, și tu poți!

3. Dacă pașii 1 și 2 sunt încă prea grei, redu timpul petrecut pe rețelele sociale

În primul rând, dezactivează toate notificările (da, toate). Dacă ești condiționat să răspunzi la fiecare „bing”, vei descoperi că este aproape imposibil să te oprești. 

Stabilește o perioadă de timp, de exemplu o oră pe zi în care să răsfoiești rețele de socializare. Nu depăși perioada impusă! Eventual setează alarma telefonului și când aceasta sună, deconectează-te din toate rețele de socializare.

La început va fi foarte greu, pentru că așa se întâmplă cu orice obicei la care renunțăm. Dar în timp, nevoia de a exista pe rețele de socializare va dispărea. Bunăstarea ta va crește considerabil și vei învăța că viața nu trebuie pierdută sau trăită pe Facebook sau Instagram.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.