În linii mari:

Sarea este un potențiator de aromă folosit în toate casele.

Consumul excesiv de sare produce o serie de boli și daune iremediabile organismului uman.

Folosește trucurile de mai jos pentru a reduce consumul de sare. Este spre binele tău!

Atunci când vine vorba despre consumul de sare părerile sunt împrțite. Sarea de masă este un potențiator de aromă ieftin și cel mai comun dintre toți. Se obișnuiește să-l adaugi aproape la toate felurile de mâncare, de la produse de patiserie la salate. 

Unii oameni sunt atât de obișnuiți cu sarea încât o adaugă la orice, ceea ce pare deja o tradiție. O cantitate mică de sare este necesară pentru corpul uman, deoarece acest element joacă un rol important în contracția musculară, producția de hormoni și așa mai departe. 

Cu toate acestea, oamenii nici nu realizează că depășesc cu mult aportul zilnic de sare, ceea ce provoacă o serie de probleme de sănătate. Hai să aflăm de ce corpul uman are nevoie de sare și în ce cantitate și ce lucruri groaznice se pot întâmpla când cantitatea de sare este depășită.

De ce se adaugă sare în alimente?

Sarea care se folosește la gătit este clorura de sodiu (NaCl) – este formată din 40% clor și 60% sodiu. 

Această componentă este folosită nu numai pentru a îmbunătăți proprietățile gustative ale felurilor de mâncare , ci și pentru a le crește durata de valabilitate. Din cele mai vechi timpuri, oamenii au presărat sare pe carne, deoarece bacteriile nu pot trăi într-un mediu sărat.

Există patru tipuri de sare în funcție de metoda de extracție:

  • extrasă în saline;
  • care se depune în bazine speciale (sare de mare);
  • care se așază pe fundul rezervoarelor;
  • care se obține prin evaporare.

Cel mai comun tip este sarea evaporată, care, în același timp, este considerată cea mai inutilă. Și totul pentru că în procesul de evaporare, toate substanțele utile se evaporă din acesta. 

Pentru a face sarea mai sănătoasă, i se adaugă puțin iod – o astfel de sare se numește sare iodată. Acest element chimic este foarte important pentru corpul uman, deoarece din cauza lipsei de iod, glanda tiroidă poate începe să funcționeze prost. Și produce o cantitate imensă de hormoni vitali.

De ce are nevoie organismul de sare?

consumul de sare

Cea mai importantă componentă a sării de masă este sodiul. Joacă un rol important în:

  • retenția de lichide,
  • contracția musculară,
  • secreția de hormoni
  • și formarea globulelor roșii – eritrocite . 

În plus, sarea formează acid clorhidric în stomac, fără de care tractul digestiv nu poate funcționa corect. 

Dacă nu ar fi sare, lichidul din țesuturile corpului nostru s-ar termina rapid, ceea ce ar duce la spasme musculare. De asemenea lipsa de sare în alimentație poate provoca scăderea tensiunii arteriale.

Aportul zilnic de sare pentru o persoană

consumul de sare

Dacă te consulți cu orice nutriționist, acesta te va sfătui cu siguranță să limitezi cât mai mult aportul de sare. Se crede că aportul zilnic de sare pentru un adult este de 5 grame , ceea ce este egal cu aproximativ o linguriță. 

Cu toate acestea, de fapt, oamenii consumă uneori 100 de grame de sare în fiecare zi fără să știe. Și totul pentru că această componentă se găsește în cantități mari în produsele pe care le cumpărăm din magazine: pâine, cârnați, semifabricate, conserve, chipsuri – toate sunt pline de sare.

Daunele pe care le face sarea în organism

consumul de sare

Dacă consumi mai mult de 5 grame de sare pe zi, problemele de sănătate nu vor înceta să pară. 

  • În primul rând, un exces de sodiu duce la o creștere a cantității de sânge – pentru a dilua sodiul, organismul începe să rețină apa. 

Acest lucru se manifestă prin presiune crescută și dureri de cap, ci și de un risc crescut de accident vascular cerebral. 

  • O cantitate mare de sodiu distruge calciul din organism, ceea ce duce la o pierdere a rezistenței oaselor și a dinților.

Recent, oamenii de știință au studiat stilul de viață și starea de sănătate a 100.000 de oameni și au descoperit că consumul excesiv de sare poate scurta speranța de viață. 

Datele luate de la British Biobank au arătat că persoanele care sărau alimentele deja gătite au cu 28% mai multe șanse de a muri înainte de vârsta de 75 de ani. 

La persoanele care rareori își sare alimentele, acest risc nu este observat. Cel mai probabil, acest lucru se datorează doar consecințelor creșterii aportului zilnic de sare.

Limitează consumul de sare

Oamenii de știință cred că sarea creează la fel de dependență precum zahărul și chiar nicotina

Când o persoană își dezvoltă obiceiul de a adăuga sare în mâncare, în timp, mâncarea obișnuită cu o concentrație normală de sare începe să-i pară insipidă. Din cauza tuturor acestor lucruri, devine foarte greu să refuze mâncarea sărată.

Pentru a începe să mănânci mai puțină sare, este recomandat să o înlocuiești mai întâi cu diferite condimente. 

În plus, este necesar să verifici cu atenție compoziția produselor achiziționate și să se limitezi utilizarea chipsurilor și a altor produse similare. 

După aceea, poți începe să gătești feluri de mâncare fără sare sau să le sărezi înainte să le gătești – această abordare îți va permite să monitorizezi cu atenție cantitatea de clorură de sodiu consumată.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.