Să fii fericit este o mare realizare. Tot mai puțini oameni spun că sunt în căutarea fericirii. Ei nu o găsesc. De ce? Pentru că, în primul rând, nu știu ce este fericirea și apoi o caută în lucrurile greșite.

Numeroase lucrări de cercetare în psihologie au explorat capacitatea noastră de a fi fericiți și de a conveni asupra unui număr de variabile care ne sporesc sentimentul de bunăstare.

Putem, atunci, să „învățăm” să fim mai fericiți?

Cine nu vrea să fie fericit?

Căutarea fericirii este o preocupare legitimă a tuturor ființelor umane, iar din cele mai vechi timpuri au existat mulți gânditori și filosofi care au reflectat asupra acestui subiect.

Este, totuși, o problemă dificilă, pentru a începe, deoarece conceptul de fericire este difuz și a fost abordat de mai multe discipline.

De exemplu, la nivelul politicilor publice există un interes tot mai mare pentru dezvoltarea de metode de măsurare a bunăstării cetățenilor, iar Organizația Națiunilor Unite publică în fiecare an un raport care ordonă țările în funcție de indicele global al fericirii.

La nivel personal, ne-am dori cu toții să fim puțin mai fericiți în zilele noastre, dar, paradoxal, căutarea neîncetată a fericirii înțeleasă pentru plăcerea imediată poate avea efectul opus.

Viktor Frankl, un psihiatru, a spus că fericirea are mai mult de-a face cu scopul sau sensul pe care fiecare îl dă vieții sale.

Este o definiție generică care poate fi adaptată fiecărei persoane și care are mai mult de-a face cu bunăstarea subiectivă.

Numeroase studii de cercetare în psihologie au săpat mai adânc în bunăstarea subiectivă, care poate fi definită prin modul în care experimentăm trei stări mentale diferite:

  • afectarea negativă,
  • impactul pozitiv
  • și evaluările satisfacției de viață. 

Pentru a supraviețui și a se adapta la mediul înconjurător, ființa umană trebuie să experimenteze emoții neplăcute, acestea sunt efectele negative.

Există anumite momente în viață, cum ar fi durerea, care este necesară.

Problema apare atunci când ne confruntăm cu efecte negative care nu sunt necesare.

De exemplu, o persoană cu anxietate generalizată anticipează continuu posibilele pericole sau probleme și că efectul negativ nu este adaptativ, ci dereglator. Adică alungă fericirea.

În cele din urmă, evaluările satisfacției vieții au legătură cu percepția pe care o avem despre noi înșine și mediul nostru și, evident, dacă experimentăm mai multe efecte pozitive decât negative.

să fii fericit
Fericirea există în lucrurile simple!

Din toate acestea rezultă că, de multe ori, sentimentul de fericire nu depinde atât de mult de faptul dacă evenimentele „bune” sau „rele” ni se întâmplă în viața noastră, ci de modul nostru de a le înfrunta. 

În viață ni se întâmplă lucruri pe care nu le putem schimba și trebuie să învățăm să le acceptăm, precum și să le înfruntăm pe cele care au o soluție. Fericirea pornește din creierul nostru și nu din exterior.

Dacă fericirea are o componentă subiectivă atât de importantă și nu depinde 100% de evenimentele care au loc în mediul nostru, pare logic să ne întrebăm dacă este posibil să învățăm să fim fericiți.

Există programe de formare subiectivă a bunăstării care vizează îmbunătățirea variabilelor psihosociale pe care le avem cu toții într-o măsură mai mare sau mai mică. 

Un articol publicat în urmă cu câteva luni în revista Frontiers in Psychology a analizat eficiența unuia dintre aceste programe care s-a bazat, folosind tehnici precum dezvoltarea virtuților și punctelor forte, cum ar fi echilibrul emoțional, conștiința de sine sau solidaritatea cu sine și cu ceilalți.

Acest articol arată că, deși nu este ușor și necesită mult efort și perseverență, putem lucra la aceste puncte forte pe care le avem cu toții și ne putem îmbunătăți bunăstarea subiectivă.

Pericolul de a căuta plăcerea imediată

Așa cum am mai spus, afecțiunile pozitive nu ne ajută întotdeauna să obținem fericirea.

În prezent, căutarea constantă a plăcerilor externe și imediate ar putea interfera cu bunăstarea noastră.

În cazul copiilor și tinerilor, care nu au atins încă acea anumită capacitate de adaptare pe care o oferă maturitatea, aceasta este o problemă din ce în ce mai mare: „găsim cazuri de depresie la adolescenți la niveluri care nu au mai fost văzute până acum„, reflectă psihologul.

După cum explică expertul, toate lucrările științifice care au explorat bunăstarea subiectivă au văzut că, deși, evident, avem nevoie de componente hedonice (plăcute), așa-numitele stări eudomonice sunt, de asemenea, necesare.

Vorbim despre motivația care ne încurajează să ne dezvoltăm ca oameni, să fim mândri de dezvoltarea noastră cognitivă, morală, emoțională.

Pentru a spori aceste abilități în populația tânără, experții recomandă, în primul rând, să lucrăm la noi înșine.

Nu poți să-i explici unui copil ceea ce noi înșine nu știm. Poate că părinții și profesorii sunt cei care trebuie să facă mai întâi această învățare emoțională. 

Psihologul ne amintește de importanța acelor afecțiuni negative, care ne ajută să ne adaptăm.

În această societate răul este penalizat. 

să fii fericit
Acceptarea este primul pas spre tărâmul fericirii!

„Nu te supăra, nu plânge”… Nu vrem ca copiii sau adolescenții să greșească, dar asta e normal. Trebuie să înțelegem că emoțiile nu sunt nici bune, nici rele, pur și simplu ne adaptează. Va trebui să plângem, va trebui să fim triști și toate acestea sunt bune și necesare. Asta nu înseamnă că nu poți fii fericit.

Fii fericit! Dar cum?

  • Muzică pentru a zâmbi

Ascultarea muzicii vesele nu numai că sporește sentimentul de fericire și ne atrage un zâmbet pe față. 

  • Fericirea după sex

În școala primară, băieții sunt mai fericiți decât fetele. Mai exact, potrivit unui studiu realizat de Universitatea din Ulster (Irlanda), doar un sfert dintre copii se simt fericiți citind, scriind și mergând la școală.

Cu toate acestea, la sfârșitul vieții noastre, femeile se simt mai nefericite și mai nemulțumite de realizările lor. Mai exact, femeile sunt cele mai fericite până la vârsta de 47 de ani, iar din acel moment bărbații preiau controlul, așa cum a fost publicat de Anke Plagnol, de la Universitatea din Cambridge, în Journal of Happiness Studies.

  • Activități în timpul liber

Ceea ce faci în timpul liber definește cât de fericit ești. Un studiu al Universității din Maryland bazat pe date colectate timp de trei decenii a arătat că oamenii fericiți tind să se implice mai mult în activități sociale, să petreacă mai mult timp citind și să meargă sau să facă sport.

  • Experiențe noi

Un studiu arătată că pentru a menține o stare permanentă de fericire ai nevoie de două lucruri: să ai experiențe noi care implică schimbări pozitive și să apreciezi ceea ai în loc să îți dorește lucruri pe care nu le ai.

Cu alte cuvinte, varietatea este „sosul vieții”, iar fericirea nu înseamnă atât să obții ceea ce îți dorești, cât să apreciezi ceea ce ai.

  • Bani și fericirea

În 2018, revista Nature Human Behaviour a repetat un studiu care a cuantificat suma de bani de care o persoană are nevoie pentru a fi fericită. Cu cât suma de bani este mai mare cu atât apare nefericirea.

Ciudat, nu? Și atunci de ce alergăm după bani, dacă noi, de fapt, vrem să fim fericiți?

Primește cele mai noi articole pe mail!

Tiberiu Albu

Niciodată lucrurile nu sunt așa cum par. Încerc să scriu cât mai aproape de adevăr, pentru ca oamenii să vadă cu exactitate lumina din întuneric.