Există o legătură dovedită între dietă și depresie. Ceea ce mâncăm ne afectează creierul și, în consecință, starea de spirit. În esență, suntem ceea ce mâncăm și aceasta nu este o metaforă inventată de nutriționiști pentru a-și promova serviciile.

Idei învechite despre dietă

Beneficiile micului dejun și vitaminelor, minimizarea caloriilor, efectele nocive ale alimentelor grase, glutenul și cafeaua – există multe idei bine stabilite despre alimentația sănătoasă, care sunt spuse de nutriționiști, guru ai wellness-ulșui și chiar de sistemele de sănătate.

Dar, după cum subliniază Tim Spector, profesor de epidemiologie genetică la King’s College din Londra, adesea aceste idei se bazează fie pe cercetări învechite, fie scot faptele din context, fără a lua în considerare mulți alți factori importanți pentru determinarea dietei optime pentru o persoană.

Ca să nu mai vorbim de faptul că aceste idei și prescripții nu iau în considerare caracteristicile individuale ale organismelor, care sunt mult mai importante în această chestiune decât schemele generale.

Presupunerea că toți oamenii sunt același tip de mașini și reacționează la alimente în același mod este cel mai comun și mai periculos mit în domeniul nutriției.”, susține specialistul.

Este la îndemâna oricui ca să înțeleagă că fiecare om are propriul său corp. Nu există corpuri la fel, iar fiecare organism reacționează în felul său. Acesta este motivul pentru care nicio dietă nu se poate aplica pentru mai multe persoane ți niciun număr de calorii nu este indicat pentru toată lumea. Lucrurile sunt mai mult decât simple, nu?

Alimente pentru minte

  • Mit: Nutriția afectează doar corpul, dar nu afectează mintea

Hipocrate știa cât de importantă este mâncarea și cum afectează starea de spirit și sănătatea unei persoane. Dar timp de multe secole, mesajul său a fost uitat. Suntem obsedați de leacuri miraculoase și suplimente minerale și ne așteptăm ca acestea să ne rezolve toate problemele într-o dată Numele istoric al depresiei este melancolia. 

Este mai ușor să o definim ca o pierdere a interesului pentru toate aspectele importante ale vieții. Toată lumea experimentează ceva similar în viață, cel puțin pentru o perioadă scurtă de timp, uneori fără un motiv aparent, uneori după ce a suferit de stres, traume, pierderi severe sau un alt eveniment de viață. Este în regulă.

Dar unii oameni, după ce au coborât în zonele joase ale spiritului, nu mai pot ieși de acolo. Când această condiție durează mai mult de câteva săptămâni, este de obicei numită depresie clinică. Poate dura ani de zile și poate apărea la orice vârstă.

Depresia în legătură cu dieta

Depresia afectează aproximativ unul din șase adulți, este din ce în ce mai frecventă la copii și semnificativ mai frecventă la femei decât la bărbați, chiar dacă lași deoparte depresia postpartum, care apare la aproximativ una din șapte femei. Depresia există în toate țările lumii, iar locurile de top sunt deținute de Statele Unite sau Finlanda. Depresia este adesea însoțită de simptome de tulburare gastro-intestinală.

Într-o serie de studii observaționale, cercetătorii au descoperit sute de mii de oameni din multe țări și au descoperit în mod constant că o dietă bună, în special o dietă variată, cu o mulțime de plante și semințe, se corelează cu niveluri reduse de depresie, în timp ce o dietă monotonă care conține o mulțime de junk food și puține fibre crește riscul apariției acesteia.

În aceste studii observaționale, oamenii de știință au încercat să facă ajustări la alți factori ai stilului de viață care ar putea crea o denaturare a rezultatelor, dar rezultatele în sine sunt încă nesigure.

Dar există și o veste bună: legătura dintre nutriție și starea de spirit a fost confirmată de studiile clinice randomizate recente la om. În esență suntem ceea ce mâncăm. De exemplu, o dietă echilibrată nu va duce niciodată la depresie, adică nu va afecta sănătatea creierului nostru.

Legătura dintre dietă și depresie

Studiile pe termen mai lung, ale legăturii dintre dietă și starea de spirit, sunt aproape imposibil de organizat, dar rezultatele PREDIMED, un studiu clinic pe 7.000 de spanioli supraponderali sunt cele mai bune pe care le avem până în prezent.

Conform rezultatelor acestui studiu, un grup care a primit o dietă mediteraneeană bogată în grăsimi, din cauza cantităților suplimentare de legume, nuci și ulei de măsline a fost găsit un nivel mai scăzut de depresie în comparație cu grupul care a primit o dietă tradițională occidentală cu un conținut redus de grăsimi. Acest lucru confirmă încă o dată importanța nutriție.

Până de curând, a fost foarte dificil să se explice exact modul în care modificările dietetice pot afecta creierul. Trebuia să se recurgă la teorii de modă veche despre acțiunea vitaminelor individuale, lipsa nutrienților sau a toxinelor. Era nevoie de o nouă paradigmă și în acest fel s-a ajuns la descoperirea microbiomului. Acum este clar că cheia pentru înțelegerea legăturii dintre alimente și starea de spirit este comunitatea complexă de microbi, care produc mii de substanțe chimice.

În medie, pacienții cu depresie – în special cea mai frecventă formă asociată cu anxietatea – au mai puțină diversitate a speciilor microbiene. Un studiu recent la scară largă a populației flamando-olandeze a demonstrat că diversitatea microbiomului intestinal afectează starea de spirit și depresia. Suferinzilor depresivi le lipseau exact microbii care produc dopamina, cea mai importanta substanța care afectează creierul.

Inflamația din organism

Există o percepție tot mai mare în rândul oamenilor de știință că depresia este asociată cu niveluri crescute de inflamație (sistemul nostru imunitar este în mod constant iritat, ca și cum cineva este în mod constant, deși nu puternic, atacă). Microbii noștri eliberează de obicei o serie de substanțe chimice care elimină această inflamație și mențin peretele intestinal sănătos. Microbii nu numai că protejează împotriva inflamației, ci și trimit în mod constant semnale către creier, ordonându-i să producă substanțe esențiale, cum ar fi serotonina, care ridică starea de spirit.

De asemenea, se poate explica de ce mulți oameni nu răspund la antidepresive: poate că au microbiomul „greșit” sau dieta inadecvată. Evident, microbii intestinali joacă un rol cheie în gândurile și sentimentele noastre; dacă învățăm să le gestionăm, ele vor avea un potențial imens de a îmbunătăți starea de spirit și de a atenua povara depresiei.

dietă și depresie
Există o legătură certă între dietă și depresie.

Este foarte dificil să separăm starea de spirit de funcția creierului, deoarece starea noastră de spirit depinde de capacitatea creierului de a recunoaște și de a genera diverse semnale chimice. Un motiv comun pentru declinul funcționalității creierului de-a lungul anilor este demența senilă: din cauza acesteia, creierul pare să se usuce, ceea ce afectează memoria și emoțiile. Nu știm încă de ce apare boala Alzheimer, cel mai frecvent tip de demență, dar acum devine clar că nu este cauzată de plăcile depuse în creier. Este mai degrabă un defect al sistemului imunitar, care este exacerbat de alimentația necorespunzătoare. 

După cum s-a menționat deja, alimentele nu sunt doar un amestec de carbohidrați, proteine și grăsimi, ci un complex de mii de substanțe chimice care interacționează cu microbiomul intestinal, unic pentru fiecare persoană și trimit anumite semnale creierului. La persoanele care suferă de schizofrenie, echilibrul chimic din creier este serios perturbat, ceea ce provoacă gânduri anormale și halucinații. 

Sfaturi și idei noi despre dietă

Dar dacă starea ta de spirit sau comportamentul tău s-au schimbat dramatic, concentrează-te în primul rând pe îmbunătățirea microflorei printr-o dietă sănătoasă.

Probioticele naturale sub formă de alimente fermentate cum ar fi brânză, iaurtul, și chefirul sunt susceptibile de a fi benefice pentru tine. Până în prezent, nici iaurtul și nici chefirul nu au fost studiate în mod specific, în ceea ce privește sănătatea mintală, dar ingredientele lor microbiene au fost testate în studii diferite. Ele chiar sunt benefice pentru sănătatea mintală.

Majoritatea tulburărilor psihice se manifestă într-o formă sau alta înainte de vârsta de 14 ani, ceea ce înseamnă că o dietă sănătoasă și diversificată din primele zile de viață este extrem de importantă. Aparent, o mamă care mănâncă prost în timpul sarcinii este mai probabil să nască un copil cu probleme de comportament. Copiii care mănâncă prost au, de asemenea, un risc crescut de a dezvolta probleme comportamentale.

Se pare că cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru creierul tău este să mănânci o dietă variată, cum ar fi dieta mediteraneeană, și să mănânci alimente fermentate. Apoi microbiota ta va fi fericită, ceea ce înseamnă că va trimite semnale de fericire creierului și se va asigura că funcționează bine.

Articol bazat pe cartea lui Tim Spector, Spoon-Fed: Why Almost Everything We’ve Been Told About Food is Wrong

Primește cele mai noi articole pe mail!

Tiberiu Albu

Niciodată lucrurile nu sunt așa cum par. Încerc să scriu cât mai aproape de adevăr, pentru ca oamenii să vadă cu exactitate lumina din întuneric.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.