Meditația nu este doar o modă, este un stil de viață, care poate schimba numeroase aspecte mai puțin plăcute. Cel puțin așa ne spun călugării tibetani și mai nou și știința modernă.

Ce este meditația? Dacă ai practicat yoga sau tai-chi, atunci meditația nu ar trebui să ți se pare un lucru necunoscut. Stresul, în ziua de astăzi, este cel mai mare dușman al omului și se caută numeroase leacuri sau tratamente pentru a-l eradica. Unul dintre cele mai eficiente leacuri pentru stres este meditația.

Meditația, dincolo de realitate

Într-o dimineață de toamnă a anului 2002, un avion din Nepal a aterizat pe aeroportul regional Dayan County din Wisconsin, SUA. Profesorul Richard Davidson și-a recunoscut cu ușurință oaspetele printre pasageri, un bărbat cu capul ras și îmbrăcat într-un halat violet. Era Mingyur Rinpoche, unul dintre cei mai importanți profesori spirituali ai budismului tibetan, care venise special de la mănăstirea sa situată pe dealurile din jurul Kathmandu.

„Este bine cunoscut faptul că creierul uman se micșorează odată cu vârsta. Dar am văzut că la cei care practică meditația, această contracție nu a avut loc în unele zone ale creierului”.

susține profesorul Sarah Lazar de la Harvard.

Profesorul Davidson meditează adesea. El apreciază foarte mult experiența bogată a oaspetelui său în această practică, deoarece până atunci acumulase deja peste 60 de mii de ore de meditație în total. 

A doua zi, după ce a dormit suficient, l-a condus pe oaspete direct în camera de electroencefalografie (EEG) din laboratorul său de la Universitatea Wisconsin din Madison. Cu ajutorul EEG, care înregistrează activitatea bioelectrică a creierului, se poate afla ce se întâmplă în timpul meditației în capul unui yoghin cu experiență.

Interesul lui Davidson pentru meditație a apărut în timpul studiilor sale de doctorat. În 1974 a plecat în India, a practicat Vipassana timp de zece zile, iar viața i s-a schimbat. De atunci, meditează zilnic.

Cu toate acestea, întorcându-se din India cu un sentiment de bucurie, Davidson a observat că și-a pierdut această stare atunci când s-a cufundat în viața de zi cu zi. Omul de știință s-a întrebat dacă același lucru li se întâmplă unor astfel de „profesioniști” precum yoghinii tibetani, care practică meditația de zeci de ani în fiecare zi, timp de câteva ore în fiecare zi. Și poate practica pe termen lung, la un moment dat, să afecteze calitățile mentale și chiar fizice ale unei persoane?

Ce este meditația

Călugărul Mingyur Rinpoche a fost de acord să participe la experiment. I-au fost conectați 256 de electrozi pe cap și a fost rugat să se cufunde într-o meditație scurtă, de un minut, numită „Meditația Compasiunii”, în care se concentrează pe compasiunea față de ceilalți. A repetat-o ​​de patru ori, odihnindu-se puțin după fiecare sesiune. Rezultatele i-au uimit pe cercetători.

Celulele corpului îmbătrânesc mai lent

Profesorul Davidson știa că de obicei este nevoie de un proces gradual pentru ca meditatorii să intre în starea de meditație. Cu Mingyur, acest lucru s-a întâmplat imediat și la un nivel de activitate fără precedent.

La oamenii obișnuiți, undele cerebrale au frecvențe diferite în funcție de tipul de activitate. De exemplu, atunci când dormim, frecvențele sunt relativ scăzute (mai puțin de 4 Hz) și se numesc unde delta. Cu cât frecvențele sunt mai mari, cu atât este mai mare nivelul de vigilență. Undele alfa (12-8 Hz) caracterizează o stare de calm, iar undele beta (aproximativ 35-12 Hz) determină nivelul nostru zilnic de atenție atunci când este atrasă de stimuli externi.

Dar nivelul de activitate arătat de creierul lui Mingyur a fost mult mai mare. Când Mingyur s-a cufundat în scurtele sale meditații, aceste frecvențe înalte au apărut pe parcursul întregului minut al meditației. Și ceea ce i-a uimit pe profesorul Davidson și pe asociații săi a fost că creierul lui Mingyur lucra la frecvențe înalte chiar înainte de a începe meditația.

Mingyur nu a fost singurul participant la experimente. De atunci, alți 20 de yoghini cu experiență au vizitat laboratorul profesorului Davidson. Un studiu din 2004, publicat de Davidson și colegii săi, care a implicat opt ​​dintre acești yoghini cu experiență, a constatat că chiar și în timpul comportamentului lor zilnic, și nu doar în timpul concentrării meditative, creierul lor funcționează la frecvențe gama, adică la un nivel foarte ridicat de concentrare, cu o coordonare crescută a zone mari ale creierului. 

După cum explică profesorul Davidson în cartea sa Altered Traits. Cum meditația îți schimbă mintea, creierul și corpul ”(2017), acești yoghini în viața lor de zi cu zi experimentează în mod constant o stare de conștiință deschisă și bogată sau, în cuvintele yoghinilor înșiși, toate simțurile lor sunt larg deschise și le permit să experimentează pe deplin ceea ce se întâmplă.

De ce să meditezi?

În vremurile agitate din prezent, stresul pare a fi cel mai mare dușman al omului. Nu ar trebui să fie nicio noutate pentru nimeni faptul că stresul reprimat stă la baza tuturor problemelor de sănătate. El provoacă atât durerea corpului, dar și durerea sufletului și din acest motiv trebuie să înveți să te eliberezi de el.

Ce este meditația

În paragrafele următoare, voi descrie o metodă simplă și la îndemâna oricui pentru eliberarea stresului din organism. Este foarte important ca această metodă să fie urmată întocmai, pentru că, altfel, rezultatele nu vor apărea. Întotdeauna trebuie să te relaxezi urmând anumite reguli stricte. Meditația este una dintre cele mai bune modalități de relaxare și este mult mai eficientă decât multe alte stimulente, cum ar fi cafeaua de exemplu.

Modul corect de a medita

Momentul ideal pentru meditație este dimineața sau seara. Primul pas pe care trebuie să faci este să știi că nimeni nu te va deranja. Așadar, ai nevoie de o cameră sau un loc liniștit. Poți să-ți faci ceaiul preferat și poți aprinde lampa de sare. Camera trebuie pregătită cu mare atenție, pentru ca meditația să fie făcută corect.

Nu trebuie să te mai gândești la nimic. Problemele, grijile sau orice altceva nu trebuie să mai existe în mintea ta. Este foarte important să-ți golești mintea înainte să te apuci de meditație. Dacă îți faci probleme că ai putea să adormi în timpul meditației, atunci setează-ți alarma de la telefon. Cu toate acestea, se spune că din starea cea mai profundă a meditației, nu este bine să te trezești brusc. Pot apărea diverse efecte adverse, pe care nu ai vrea să le experimentezi.

O altă regulă de aur este ca niciodată să nu meditezi înainte sau după masă. Meditația trebuie făcuto dimineața, imediat după trezire sau seara, înainte de somn. De asemenea, este interzis ca să bei cafea înainte să meditezi. Nu ai nevoie de niciun stimulent pentru a atinge starea de relaxare supremă.

Meditația, poziția lotusului

Cea mai bună poziție pentru a medita este cea a lotusului. O poziție clasică, cu picioarele încrucișate și mâinile peste genunchi. Spatele drept și cu ochii minții trebuie să privești spre sus. Este o poziție clasică, simplă și la îndemâna oricui. Meditația începe și acum trebuie să te concentrezi pe fiecare centimetru al corpului tău. Cu puterea minții poți vizualiza întreg corpul, care este pregătit pentru a elimina stresul.

Închide ochii și respiră adânc și începe să te relaxezi. Cu pleoapele închise, poți mișca ochii ușor. Ei, întotdeauna, trebuie să fie ațintiți spre sus. Respirația este foarte importantă. Există numeroase tehnici pentru o respirație corectă în timpul procesului meditativ, dar pentru început este indicat s-o folosești pe cea de 4 secunde. 4 secunde inspiri, 4 secunde ții aerul în piept și 4 secunde expiri.

Respira încet, natural și ușor. Concentrarea pe respirație te va ajuta să rămâi calm. Fiți conștienți de cât de relaxat este corpul tău. Acum este momentul în care anumite gânduri îți vor trece prin minte. Creierul nu mai deține controlul și prin aceste gânduri încearcă să-l recâștige. Este indicat ca să elimini ori gând și să nu te lași cuprins de ele.

Ce este meditația

Trebuie să creezi un scut împotriva experiențelor nedorite. Acestea pot proveni din exterior sau din interior. Cele din exterior sunt zgomotele, pe care, atunci când meditezi corect nu ar trebui să le mai auzi, iar cele din interior sunt gândurile care încearcă să nu îți dea pace. Acest scut poate fi sub forma unei fraze, pe care o spui în timp ce meditezi. De exemplu:

„Sunt relaxat, simt viața în corpul meu și mă simt bine”

Meditația trebuie să dureze între 10 și 20 de minute. La început se poate să adormi, dar odată cu exersarea meditației, somnul nu va mai fi o problemă.

Tehnica prezentată mai sus este una de bază pentru începători. Poți practica acest tip de meditație timp de câteva luni, până vei fi pregătit pentru un nou stadiu.

Mantra

Mantrele sunt adesea utilizate în meditații. În religiile răsăritene, cum ar fi budismul sau hinduismul, sunt folosite pentru recitare repetată sau meditație. De obicei este o secvență de silabe care poartă o anumită semnificație dată unei anumite religii. Este vorba despre valoarea acustică și de a spori capacitatea naturală a minții de a se calma și concentra. Scopul majorității mantrelor este realizarea izbăvirii.

Mantra poate fi spusă în mai multe moduri: tare, șoptit sau în gând.

Iată câteva dintre cele mai cunoscute mantre budiste și semnificația lor:

  • OM – înlătură mândria și tendința de a renaște printre zei
  • MA – afectează gelozia și tendința de renaștere în rândul semizeilor
  • NI – atașament, previne renașterea în rândul oamenilor
  • PÄ – înlătură ignoranța și pericolul de a se naște ca animal
  • ME – înlătură lăcomia și pericolul de a fi născut ca o fantomă în viața următoare
  • HUNG – îndepărtează furia și ne scoate din lumea paranoiei

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.